Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Overlock maskiner

Collapse
X
  • Filter
  • Tid
  • Vis
Clear All
nye innlegg

• Overlock maskiner

Hei. Jeg har lyst til å begynne å sy, for det meste barneklær og tenkte da at en overlock maskin burde være kjekt å ha. Jeg har sett litt rundt, og ser at prisen varierer mye fra maskin til maskin. Men etter min forståelse så skal de gjøre omtrent samme jobben? Hvorfor er noen så mye dyrere enn andre? Er det forskjell på de i det hele tatt?

Ja, det er veldig stor forskjell. Jeg har en babylock og den stiller inn trådspenningen selv. Den første jeg hadde måtte jeg stille inn dette hele tiden og fikk knapt sydd.
    Men har du testet ut overlocksømmen på din vanlige symaskin? Har oppdaget at min en minst like god som på en overlockmaskin.
    Hvis du har mulighet bør du prøve i en butikk

Comment

Det er som Liveling sier ganske stor forskjell på overlock-maskiner. Men i tillegg må jeg si at du kan ikke klare deg med overlock-maskin uten og også ha en vanlig symaskin. Det er mange ting en overlock ikke kan gjøre, selv om man kommer langt med den.
      Jeg tenker at det er lurt å kjøpe en bra symaskin som base, og heller velge å kjøpe deg overlock etterhvert som du ser om du lyster på å fortsette å sy. Spesielt om du er helt nybegynner. Det er mye å sette seg inn i, og selve det sy-tekniske, altså stoff - mønster tilmåling tilpassing, forståelse av hvordan stoff reagerer og hvordan ting bør syes, tips og triks er langt viktigere enn hva slags maskin du har. Jeg kjenner folk som tryller fram de nydeligste plagg kun ved hjelp av en utgammel husholdningsmaskin med rettsøm og sikksakk på.
      Men de aller fleste symaskiner nå har elastiske sømmer, og det er det som er det viktige ved å sy i jersey. Jersey rakner ikke så man behøver ikke overlock, men en god stretch-søm, like gjerne en rettsøm som en såkalt falsk overlock, sistnevnte bruker dobbelt så mye både tid og tråd. og er nødvendig kun der stoffet kan rakne. En vanlig symaskin vil aldri gjøre som en overlock, å kutte overskytende stoff bort, så det må uansett gjøres .

Når dette er sagt, så er overlock veldig kjekt å ha, og gildt å bruke også. Jeg er også så heldig å ha en Babylock, men det er mange av de andre såkalt vanlige som er gode i bruk.
      Tror jeg vil anbefale Brother, eller så har jeg også hørt at Husqvarna sine overlockere er blitt mye bedre enn de var i starten.
      Veldig mange har Janome, det er endel som klager på dem, men det kan henge sammen med at det er himla mange som bruker dem.
      Babylock tror jeg aldri jeg har hørt klager på. Men de er dyre ja, så du skal være rimelig sikker på at du vil ha en slik i så fall.

Har du vanlig symaskin?
      En MonO Modell. :hjerteballong:

Besøk gjerne bloggen min.. :studerer:

Comment

Nei, jeg har ikke vanlig symaskin heller. Jeg trodde jeg hadde det, da jeg har fått låne den gamle maskinen etter bestemoren min. Men den er visst ødelagt, og syr forferdelig stygge sømmer. Planen var å bruke den i tillegg til overlock. Men nå innser jeg jo at jeg må kjøpe vanlig symaskin i tillegg. Jeg vet ikke om jeg kommer til å sy mye eller ikke heller. Så det er veldig vanskelig å bestemme seg. For ikke å snakke om at det er fryktelig mye penger.

Comment

Har du fått noen til å se på den gamle maskinen? hvilken type maskin er det? Det er ofte bare bagateller som skal til for å få de gode gamle igang igjen. Iallefall om det kun er rensing og justering og slikt.

Eventuelt vil jeg kanskje råde deg til å kjøpe brukt i første omgang kanskje? Man kan være heldig og få gode og fine brukt-maskiner også.
          En MonO Modell. :hjerteballong:

Besøk gjerne bloggen min.. :studerer:

Comment

Working...
          X